Verkooppunten

3. Pers
  4. Persberichten
  5. Hoge CO2-besparingen door een uitstekend verpakkingsconcept

COMPO denkt aan het milieu

Hoge CO2-besparingen door een uitstekend verpakkingsconcept

Aalter, april 2023. Duurzaam tuinieren staat bij veel hobbytuiniers hoog in het vaandel. Ze willen de best mogelijke zorg voor hun planten en gelijktijdig goed omgaan met de natuur en het milieu. Als één van de toonaangevende Europese aanbieders van merkartikelen voor kamerplanten en tuinplanten ondersteunt COMPO de eindgebruikers met innovatieve en hoogwaardige producten en diensten. "In ons bedrijf zijn we ons altijd bewust van de verantwoordelijkheid voor het milieu. Potgrond, gazononderhoud, meststof of bestrijding van plantenziekten, in alle categorieën bieden we onze klanten hoogwaardige, duurzame en milieuvriendelijke oplossingen", verklaart Hendrik Vervenne, Managing Director Benelux. Daarbij levert het gebruik van biologische grondstoffen, die zo veel mogelijk worden gewonnen uit de kringloopeconomie, net zo veel verlaging van uitstoot als het duurzame verpakkingsconcept. Met name met het laatste zetten we al lange tijd de norm voor de hele branche en hebben we al meerdere prijzen gewonnen.

COMPO streeft naar een verpakkingsconcept met 100% recycleerbaarheid

De verpakkingen van COMPO zijn niet gewoon traditionele oplossingen voor meermalig gebruik die bekend zijn van bijvoorbeeld de drankindustrie. Naast een zo groot mogelijk gehalte aan recyclebaar materiaal streven we met het verpakkingsconcept ook naar een recyclebaarheid van 100%. Voor de verpakkingen worden verpakkingsmaterialen hergebruikt die worden gewonnen uit de grondstoffenkringloop en weer op de markt worden gebracht via de circulaire economie als zogenaamd post-consumentenmateriaal. "Op deze manier wordt een eenmalige verpakking een verpakking voor meermalig gebruik met als voordeel een aanzienlijke vermindering van het gebruik van primaire grondstoffen, de zogenaamde virgin-materialen. Afhankelijk van het type materiaal en de toepassing in het recyclingproces kan zo tot 50 procent CO2 worden bespaard ten opzichte van fabricage van nieuwe producten", vertelt Hendrik Vervenne.

Verpakkingen uit gerecyclede materialen

De verpakkingen van COMPO uit gerecyclede materialen worden toegepast in alle productcategorieën, bijvoorbeeld voor foliezakken van de potgrond en producten voor bodembescherming, flessen voor vloeibare mest en emmers voor zaaigoed. De verpakkingen voor potgrond bestaan afhankelijk van het product tot 80 procent uit gerecycled kunststof. Net zoals emmers hebben de flessen voor vloeibare mest met 90 procent het hoogste gehalte aan recyclebaar materiaal. Met name het productieproces van flessen voor vloeibare mest is tot op heden uniek in de meststoffenbranche. Hierbij wordt kunststof afval dat ontstaat als gevolg van gebruik door particuliere of commerciële eindgebruikers weer verder verwerkt. De opvouwbare dozen van COMPO bestaan afhankelijk van de productlijn voor maximaal 100 procent uit oud papier.

Over COMPO

COMPO is een toonaangevende aanbieder van merkartikelen voor kamerplanten en tuinplanten. Ook in België vinden gebruikers in het assortiment alles wat planten nodig hebben om gezond te groeien, van potgrond en mest tot graszaden en artikelen voor bestrijding van schadelijke planten en dieren tot beschermingsproducten voor planten, waarbij de focus ligt op biologische producten.

Alles is in 1956 begonnen met de verkoop van de eerste potgrond in gebruiksvriendelijke verpakkingen. Dit was de geboorte van het bekende en tot op heden vaak bekroonde COMPO SANA®. Momenteel werken meer dan 800 medewerkers in meer dan 25 vestigingen elke dag aan de ontwikkeling van diverse en duurzame kwaliteitsproducten en -oplossingen waarmee iedereen het maximale uit planten kan halen, of ze nu twee linkerhanden of groene vingers hebben. Het doel is het leven van mensen aangenamer te maken met meer groen en daarbij de dagelijkse harmonie met de natuur en het milieu te versterken.

Heeft u nog vragen?

Uw contactpersoon :

Kelly van Coppenolle

ABONNEER JE OP DE COMPO-NIEUWSBRIEF

Ontvang seizoensgebonden plantenverzorgingstips en inspiratie voor je tuin, gazon, planten, decoratie en zo veel meer via onze nieuwsbrief.

BEDANKT VOOR JE REGISTRATIE !

Je ontvangt binnen enkele ogenblikken een bevestiging via e-mail. Om je registratie te bevestigen, hoef je enkel nog te klikken op de link in de e-mail.

Gelieve je e-mailaders in te vullen.

Gelieve het vakje aan te vinken om toe te stemmen met de Privacy Policy.

COMPO. Mooie planten zonder moeite.

Heb je twee linkerhanden of heb je groene vingers? Samen zorgen we voor een groenere levenskwaliteit !

Volg COMPO op :